Fish&Fish

Olej na płótnie, 100x140cm, 2018

Obraz, który oficjalnego tytułu się jeszcze nie doczekał, jest obrazem, który czekał na ukończenie prawdopodobnie najdłużej ze wszystkich. Podmalunek został wykonany na jesień 2017roku, względny koniec prac nad obrazem oszacowałabym na wczesną wiosnę 2018. Przez długi czas nie mogłam przemóc wrażenia, że obraz nie daje zbyt wielu perspektyw. Myślę jednak, że potrzebował on paru miesięcy aby koncepcja nabrała wyrazu oraz odpowiedniego momentu aby wypełnić lukę powstałą w cyklu prac. Temat wizerunku ryby podejmuję już od wielu lat w wielu swoich wcześniejszych realizacjach. Nie jest mi znana geneza mojego zainteresowania tym zwierzęciem, nie jestem bowiem ani fanką wędkarstwa ani żadnej innej dziedziny która zawiera w sobie obecność ryby. Ten zmiennocieplny kręgowiec wodny wydaje mi się bardzo ciekawym wizualnie obiektem. Gdyby nie nasze przyzwyczajenie do wizerunku ryby oraz wiedza i świadomość czym ona jest, byłoby to niesamowite, wręcz nieziemskie stworzenie o bardzo ciekawej budowie. Kolory w jakich występują ryby są dla mnie również bardzo ważne, zielenie i szarości o których tutaj mowa, wspaniale komponują się z kolorami, które upodobałam sobie najbardziej. W trakcie pracy nad zwiększoną ilością obrazów w których pozwalam sobie na dowolność kolorystyczną, zauważyłam, że kolorami po które najchętniej sięgam są żywe oranże, czyste fiolety, turkus, ultramaryna oraz ulubiony kolor mieszkanka oranżu i różu. Naturalność ubarwienia ryby stoi w opozycji do używanych przeze mnie żywych kolorów, co w moim odczuciu wspaniale ze sobą współgra. Podobnie do słabości do ryb, mogę przyznać się do upodobania wizerunków dinozaurów. Podobnie do ryb, mają one przeróżne, osobliwe budowy ciał oraz są często zabawne w odbiorze. Ich barwy również są dla mnie atrakcyjne z tego samego powodu z jakiego atrakcyjne jest dla mnie ubarwienie ryb. Książkami, z których od lat czerpie inspiracje są „Zanim pojawił się człowiek” oraz „Wielki atlas ryb”. W pierwszej pozycji inspirującymi są dla mnie ilustracje, które są ręcznie malowane. To zabawne jak wiele inspiracji można wynieść z tak niepozornych pozycji.


Komentarze

Popularne posty